LAS=Lagen om anställningsskydd

LAS=Lagen om anställningsskydd… Yeah Right..

Jag har jobbat inom trollhättans stad i 3 år snart 4 och har kommit upp i dom så kallade 720 dagarna då Cheferna måste anställa  en. Alltså blir man Lasad . Bara för att jag snart är uppe i 720 dagar, så har förskolorna fått till sig av cheferna att dom inte får boka mig. Så j*vla dålig stil. Det är tacken man får när man ställt upp hur som helst!

Tillråga på allt så har vikcentalen tagit bort mig från listan *Frustrerad*

Tur jag fortfarande har kvar Kaggetorp som bokar mig oavsätt…

Ska även börja på Fridaskolan nu..

Men tycker fortfarande att det är för jävligt att cheferna får ringga runt till förskolorna och säga att dom inte får boka den och den för den är snart LASAD. Sjukt! Trollhättansstad bryter mot sin egna regel  i detta fallet…


Kommentarer
Postat av: Marie [Mamma till William]

Helt sjukt egentligen!!

2010-02-16 @ 15:54:45
URL: http://mzetterblad.blogg.se/
Postat av: Julia

Riktigt sjukt är det. Trollhättansstad...

2010-02-16 @ 16:12:09
Postat av: Camilla

Fyfan va elakt! Har du pratat med någon av cheferna? Får dom ens göra så? Eller har det med något anställningsstopp att göra? Så jäkla orättvist!

2010-02-16 @ 16:15:26
Postat av: Malin

fy fan!!!

2010-02-16 @ 16:35:51
URL: http://malinandersson.blogg.se/
Postat av: Elin

LAS gäller bara för den som är anställd och den bittra sanningen är att är man timanställd eller inte har fast anställning så omfattas man av andra regler än LAS.. Helt sjukt att de kan med att göra en sån sak.. Men de tycker att de måste.. De gör så för alla och skulle de vara tvungna att fastanställa alla skulle inga andra jobb finnas.. De tycker att det är smidigt med timanställda och vikarier eftersom det ger dem ett kryphål.. Finns tyvärr ingenting man kan göra förutom att ha tur att ha ett ställe som vill ha en tillbaka ändå.. Käpma på bara.. Och grattis till att snart bli lasad.. Bra jobbat! :):)

2010-02-16 @ 16:44:57
URL: http://kembar.blogg.se/
Postat av: Julia

Det finns förskolor som vill boka mig men får inte... För då måste dom anställa mig. SJUKT! Då har man ju iallafall gjort ett bra jobb, får tänka så...

Grejen är den också att dom behandlar alla olika. För just denna chefen det gäller sa till mig att du behöver inte ta åt för vi tar bort alla från viklistan som är outbildade inte för att du snart är Lasad. OCh då svara jag henne, okej då tar ni bort alla outbildade från viklistan även dom som snart börjar bli lasade: Hon ja det gör dom och vi får numera inte boka någon som inte står på Vik listan och är outbildade.. Men sen när jag vart ute på ett ställe så jobbar en outbildad ochs om inte står med på viklistan och det har chefen gett tillåtelse till. Det är det jag stör mig på. Är det en regel då ska den gälla för alla...

Och då ljuger hon mig mitt upp i ansiktet eftersom att dom fortfarande bokar outbildade och som inte står på viklistan. =(

Alltså handlar allt om att jag snart är lasad..

2010-02-16 @ 16:57:19
Postat av: Linda

Det är väldigt irriterande och tråkigt när de gör så här. Men jag vet att utbildningsnämnden i Trollhättan har beslutat att outbildade personer inte får anställas inom barnomsorgen, de har även sparkat många barnbiträden som varit anställda. Sedan kan man ju undra varför de ska ha LAS-lagen egentligen när man ändå aldrig kan bli anställd. Mitt råd till dig är, läs upp dina betyg och studera vidare till lärare, det är inte så svårt du kommer långt på den erfarenheten du har. Eller så får du kolla upp om man kan avsäga sig LAS, så du kan få arbeta ändå.

2010-02-16 @ 19:24:49
Postat av: Julia

Känns dumt att fråga men vilken Linda är det ;)? haha



Jag har redan kollat upp om man kan avsäga sig LAS, men det kan man itne längre pgr att det är så många som gör det.. Och då kan man undra varför? jo för att man känar på att göra det, man får jobba mer osv. Så här lite jobb som jag får nu är pgr att jag snart är lasad. Och sen visst jag är outbildad med i dagens läge så spelar det ingen roll om man är utbildad eller inte en kompis till mig fick/får inga jobb heller för att hon snart är lasad och hon är utbildad. Så ingenting går ihop riktigt med deras anställningskydd.. Kan undra varför dom ens har den kvar eftersom inga får jobb varken outbildade/utbildade i nuläget..

Så i detta fall hade det inte spelar det ingen roll om man är outbildade eller utbildade, det är för dyrt att anställa!

2010-02-16 @ 19:41:33
Postat av: Linda Svantesson

Det var jag som skrev inlägget. Men är inte det bra att många avsäger sig LAS då? då finns det vikarier och man behöver inte leta nya bra vikarier när de kända börjar närma sig att bli lasade. När de ändå inte har råd att anställa så kan de lika gärna slopa LAS-lagen, kan jag tycka. Står fortfarande på mig som i mitt förra inlägg, läs upp dina betyg och sök dig till högskolan. Chansen att få ett fast jobb tror jag är större när du har en akademisk utbildning än bara gymnasieutb.

Hoppas det löser sig för dig =)

2010-02-17 @ 15:48:57
Postat av: Julia

Okej =)håller med dig, man kan undra varför dom då har Las..

Jag jobbar på Fridaskolan. Men tycker fortfarande att det är fel..

Jag ska läsa upp men jag har hel livet på mig så jag gör det när jag är sugen på det =)

2010-02-17 @ 16:35:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0