Ett litet inlägg.

Jag läste en blogg här om dagen om "15 timmars barn"  och att dom vill ändra sina tider till något annat än vad dom hade idag. Ändra tiderna för att barnet har så mycket energi och behöver leka med sina kompisar en timme extra.
Dom Påtalade också att det är för barnens skull inte för föräldrarnas skull.
Jag har jobbat inom barnomsorgen och förstår personalen fullt ut att dom inte går med på att ändra tider hur som helst.
För det första så är personalen väldigt bra på att se vad barnet behöver, märker dom att barnet behöver mer barnomsorg så säger dom till föräldrarna och kommer överens om hur tiderna ska läggas under dagen.
För det andra, så är det ett antal 15-timmars barn på en förskola dom är alltså där 9-12 varje dag, eller 9-14 3 dagar i veckan.
Tycker bara det är att tacka å ta emot för dom tiderna man får på Förskolan när man går hemma med en lite knatte.
________________________________________________________________________________________
Har barnet mycket energi lek med det då gå ut med det gör vad som helst för att stimulera barnets behov.
Ni som har 15-timmar tycker jag inte ska FÅ ändra sina tider för det finns så många som vill ändra sina tider, hur skulle det ser ut om alla skulle göra det? hur skulle verksamheten se hur? Antagligen har dom gett er tider för att alla 15-timmars barn inte ska vara samtidigt på förskolan för det blir ganska många barn på en och samma gång + alla heltidsbarn.
Så varför dom säger nej till ändrade tider är för barnet/barnens/personalen/verksamhetens bästa.
___________________________________________________________________________________________
I dagens läge trycker dom in massa barn grupperna kan ligga på 20-25 barn och 3-4 personal på alla dom.
Och som sagt så försöker personalen att dela upp alla 15-timmars barn för att underlätta verksamheten för både barn och personal..
Jag har inget emot 15-timmars barnen, men jag tycker inte att man ska klaga på att man inte får utöka sina tider när föräldern är hemma.
Jag köper inte att mitt barn behöver leka av sig med sin kompisar när barnet är 2,3,4 år. Det finns mycket annat att göra hemma med sina barn.
-Barnens bästa lekkamrat är föräldrarna upp till 3-4 år.
_________________________________________________________________________________
Nog om det så ska jag på jobbintervju idag är faktiskt ganska nervös nu, men det kommer nog gå bra =).
Nu ska jag diska lite sen ta bussen ner till stan för min bil är full i snö och inga vinterdäck på än =)


Kommentarer
Postat av: jennie

Jag har min mellerst 15 timmar, 5 dagar i veckan alltså 9-12. Jag tycker att det hade varit såå mycket bättre med att gå 3 dagar i veckan 9-14 kan inte förstå hur det kan vara bra med 5 dagar i veckan då jag VILL ha henne hemma ( Hon är mycket hemma med mig) Men saken är den att jag nästan betalar 1000 kronor att ha henne där, tar jag henne hem förlorar hon på det. Samt tar jag hem henne helt på dagis, har jag ingen dagis plats.... Vi bor på landet där det nästan inte är några barn hemma på dagarna så om jag vill göra ngt som att gå på öppna förskolan måste hon vara ledig en hel dag.. Visst är det föräldrarna som är den största delen men min dotter är snart 3 år och går väldigt gärna hem till sina kompisar och lekar ( dom är runt 5) Lite brådmogen tjej. För min och min tjejs skull hade det absolut bästa varit att gå från 9-14 3 dagar i veckan. Hade blivit mer lek den dagen hon är där och dom lediga dagarn skulle man kunna hitta på ngt!

Eller att hon hade varit helt ledig! Om du förstår hur jag menar.., Det handlar inte om att jag inte vill ta hand om mitt barn, men om jag betalar för en dagisplats skall det fungera bra för min dotter! Ja jag vill inte ha mer timmar alltså men jag vill ändra tiderna till 9-14 3 dagar i veckan istället för 9-12 alla dagar i veckan. Kram på dig/ jennie

2010-11-10 @ 11:45:59
Postat av: Anonym

Jag har min mellerst 15 timmar, 5 dagar i veckan alltså 9-12. Jag tycker att det hade varit såå mycket bättre med att gå 3 dagar i veckan 9-14 kan inte förstå hur det kan vara bra med 5 dagar i veckan då jag VILL ha henne hemma ( Hon är mycket hemma med mig) Men saken är den att jag nästan betalar 1000 kronor att ha henne där, tar jag henne hem förlorar hon på det. Samt tar jag hem henne helt på dagis, har jag ingen dagis plats.... Vi bor på landet där det nästan inte är några barn hemma på dagarna så om jag vill göra ngt som att gå på öppna förskolan måste hon vara ledig en hel dag.. Visst är det föräldrarna som är den största delen men min dotter är snart 3 år och går väldigt gärna hem till sina kompisar och lekar ( dom är runt 5) Lite brådmogen tjej. För min och min tjejs skull hade det absolut bästa varit att gå från 9-14 3 dagar i veckan. Hade blivit mer lek den dagen hon är där och dom lediga dagarn skulle man kunna hitta på ngt!

Eller att hon hade varit helt ledig! Om du förstår hur jag menar.., Det handlar inte om att jag inte vill ta hand om mitt barn, men om jag betalar för en dagisplats skall det fungera bra för min dotter! Ja jag vill inte ha mer timmar alltså men jag vill ändra tiderna till 9-14 3 dagar i veckan istället för 9-12 alla dagar i veckan. Mitt dagis kommentar varför hon inte kan få gå 9-14 är att det är på förmiddagen som det är pedagogiskt verksamhet ( men det skall väl vara hela dagen)Hade dom sagtngt om barngrupp eller personal, det hade jag köpt! Kram på dig/ jennie

2010-11-10 @ 11:49:18
Postat av: Julia

Jennie: Jag förstår precis hur du menar, att det är bättre att ha barnen 9-14 än 9-12 framför allt om man bor på landet som ni gör. Tyvärr tar ingen hänsyn till det. Jag har själv inga barn men hade jag haft det hade jag också velat ha 9-14 3 dagar, om jag hade valt att ha mitt barn på förskolan under tiden jag går hemma. Vissa förskolor har det som regel 9-14 och vissa har 9-12 då är det bara att gilla läget.

Man kan diskutera detta väldigt länge för det finns både för och nackdelar med dessa 15-timmar. =)

Kram

2010-11-10 @ 11:55:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0